Foto: Marie Hansson

Foto: Christina Magnusson

« Tillbaka

Sommarnjutning och tävling

Midsommarhelgen blev härlig, med ett typiskt svenskt midsommarväder, som var ömsom svalt och ömsom milt, med moln och sol. Vi hade i alla fall tur med att kunna inta vår sill och nubbe ute på altanen till lunch. De fantastiska designade nubbeglasen, inköpta dagen före, var starka färgklickar som gjorde att till och med jag, som annars inte alls uppskattar den traditionen, tyckte det var lite roligt. Martin däremot tyckte det var så roligt, att det blev två för hans del. Vilket spelade mig i händerna – bokstavligen. För efteråt tog vi bussen till Tylösand och vår favoritbana i Äventyrsgolf. Där vann jag överlägset. Jag hade helt enkelt flytet och det dröjde några hål innan Martin fann sin. Förra gången körde vi oavgjort, så vi är egentligen jämnduktiga. Efteråt satt vi i deras härliga utomhus lounge i soffan och drack cider respektive Irish Coffee. Sedan promenerade vi till hotellet och stod och såg på utsikten en stund i solen som trätt fram. Därefter tog vi bussen hem och grillade gott och mös inomhus i det kyliga vädret.

På midsommardagen fick Martin vindsurfa och jag cyklade till Ringenäs, vilket innebär en timmas träning. Perfekt inför kvällens festligheter. Vi hade bokat bord på Salt, samma restaurang där vi på midsommardagen förra året förlovade oss. Det blåste kallt, men var soligt, när vi anlände. Jag hade min nya designerklänning på mig i natur och brunt, och kände mig jättefin (och smal). Vi beställde champagne och gick ut för att hälsa på verandan där frieriet tagit plats senast. När vi sjönk ner i en soffa av korg med kuddar i, visade det sig att vi värmdes av solen och hade lä för vinden, så det var perfekt! Vi hade en mysig stund med det himmelskt vackra havet med gäss i solskenet som gränsade till verandan. Middagen var makalöst god och vi njöt bland annat av Hälleflundra och ett otroligt vin, som de rekommenderade till.

På måndagen började semestern för oss båda. För min del innebär det förstås små besök till mail och datorn, men jag har förberett det mesta och behöver inte göra mycket. Martin kan pyssla med huset så mycket han vill och under veckan har en flyttbar trapp blivit skjutsad till blästring och galvanisering.

Idag har en elektriker varit här, efter ett par månaders väntan, och dragit en ledning i taket för att snygga till mitt arbetsrum, samt bytt ut ett antal risiga kontakter. Dessutom sammanträffade det med att garageportstillverkarna hade tid, så just nu håller vi på att byta ut de röda och extremt tunga (pga utsliten fjädrar i mekaniken) garagedörrarna blir ljusgrå och maskindrivna. Med andra ord väntar en spännande upplevelse med fjärrkontroll.

I onsdags hade vi en magisk dag. Vi packade en pirra med solstolar, handdukar och kylväska och tog hundarna med oss till ett av mina favoritbad, som ligger en kvarts promenad längs leden vid havet. Där borta är det gräs på land och stenar i vattnet, och kan alltså omöjligt räknas till ”strand” och hundförbud. Där kunde vi bada tillsammans alla fyra och hundarna kunde vara lösa och strosa som de ville. De blev rejält svalkade av badet, men om de ville kunde de ligga i skuggan av våra solstolar. Fiona valde dock att ligga i husses famn, hon klättrade själv upp och lade sig där. Njöt av närhet och kärlek.

På kvällen gjorde vi oss i ordning (behöver det nämnas hur utmattade hundarna var?) och tog bussen in till centrum, dit vi hade bokat bord på en uteservering. Restaurangen Lilla Helfwetet är nog min favorit, med italiensk meny och unik inredning i en gammal fabrikslokal, men deras uteservering kändes lite trist. Menyn likaså faktiskt. En enorm väntan på mat gjorde inte saken bättre, min mage är känslig nuförtiden när jag försöker äta fiberrikt, nyttigt och litet, så den klarar inte av att bli så otroligt hungrig. Det förtog känslan av kvällen lite tyvärr. Dessutom blev jag tvungen att förklara för servitören att vi saknade den 25% rabatt som vi utlovats i en annons i början på juni, den hade de tydligen glömt bort. Men tack vare min anmärkning sparade vi ett par hundralappar i alla fall.

Igår kväll var jag i Varberg och tävlade agility med tjejerna. Det var en chockerande kontrast att det blev kyligt och mulet. Regnet hängde i luften och några stänk kändes. Banorna var dock roliga. Men tack vare att jag njutit av värmen i många dagar så har det inte blivit något tränat och kanske var det det som saknades. För jag blev lite snopen över att resultaten inte blev så bra som de brukar.

I första loppet, hoppklass, diskade sig först Fiona. Både för att hon genade genom ramen i däcket (som på samma bana förra året!) och därefter kastade sig in i ett tunnelhål, som låg frestande nära (som dessutom var fel hål). Men å andra sidan var jag på efterkälken och kunde inte hejda henne. Försökte en annan variant med Zoe, men hann inte (alternativt slarvade med visningen) placera mig rätt, så hon tog ett hinder från fel håll. Resten av banan klarade båda galant och i hög fart. Och varje gång Fiona har den glädjen och det trycket, blir jag glad, så det var roligt ändå. Och Zoe hade ingen aning om att hon tagit fel väg på ett ställe, det är jag övertygad om. Hon var mycket stolt och lycklig i mål.

I agilityklassen kändes banan alldeles lagom och trevlig. Men jag klarade inte att få Zoe att gå fram och ner kontaktfältet när jag drog mig långt åt sidan högt upp från balansbommen. Kanske kunde underlättat om jag kommit ihåg det kommandoord jag tränat in för sådant, för länge sedan: ”Automatisera”. Men å andra sidan, var det länge sedan jag repeterade det. Skulle behöva ta med mig ”Manners minder”-manicken och träna ökad självständighet på kontaktfälten! Båda tjejerna hade också problem med en tunnel som låg direkt intill uppfarten på balansbommen, Fiona fick en snopen snurr framför ingången, precis när jag trodde hon skulle gå in. Zoe gick in, men kom ut igen. Summa summarum fick Fiona bara 5 fel och blev 8:a i klassen på typ 38 hundar. Hon vann alltså över Zoe, vilket hon inte gör var dag precis! Och ska man vara noggrann vann hon även i hoppklassen, då hon diskade sig straxt efter platsen där Zoe diskade sig!

Idag har jag bakat rabarberpaj och fått sommarkänsla och köpt bland annat färsk lax för grillning. Imorgon ska vi kolla på vindsurfing-SM borta i Ringenäs. Och Martin ska sannolikt surfa själv också, fast på en annan plats, eftersom han säkert inte får hålla till där det är tävling.